Bácskai Júlia pszichológus "szabadszóműves" Sztorik színészek beköpései a Pszichoszínház improvizációi közben
Átkozott lelkifurdalás. Bűntudat bűnnel és a nélkül Tóth Jocó: Ne legyen bűntudatod, amiért romlott kekszet adtál a vevőknek! Ha meghal valaki, mert megmérgezted?? Hát, az is lehet, de másba is belehalhatnak, például fejükre eshet egy tégla, egy mérgezett tégla?!
Monogám? Börcsök: Én nem vagyok monogám! Én férjnél vagyok!
Anya csak egy van, de az mekkora!
A beszélgetés. Juli: induljunk ki egy axiómából! Az anyád iránti szeretet mértéke fordítottan aránylik a tőle való térbeli-és időbeli távolsággal. Ha nem látod egy hétig, megőrülsz nélküle. Ha vele vagy tíz percig, megőrülsz tőle. BJ
Botos beköpései Palkonya, fesztivál, Botos-Kaszás. Kaszás Gergő a korábbi vita után virággal jön, békülni akar. Botos: Ne nyusszogj itt nekem, ne nyusszogj! Bácskai Juli Amikor a színész rendezi önmagát a Pszichoszínházban Amikor a néző szerepel. Amikor a pszichológus megrendül. Amikor mindenki könnyezve nevet. · Jelenet arról, hogy veszélyes lehet az alkoholizmus. Na, most ezt hogyan mutassam meg, hogy ne legyen közhelyes? Hogy ne legyen prédikálós? Hogy mégis megvalósítható legyen a színpadon? Megihlet a helyszín, tudom, hogy a Miskolci Nemzeti Színház Játékszín helyszínén függőfolyosó van. A kedves technikusokkal előre egyeztetek, oda fognak világítani, mert az egyik színész felmegy a hátsó lépcsőn. Viszek két védősisakot, azt találom ki, hogy építkezésen dolgoznak, legyen tétje, veszélyes üzem kell! Az iszákos a szemünk láttára iszik –és fent dolgozik, de valamit ledob vagy leejt, a másik színész próbálja megakadályozni, nagyon aggódik, ő maga is veszélyben van. Ez van fejemben, ezt mesélem el a 2 színésznek. Fritz
Attila felmegy, látjuk, ahogy a hátsó zsebébe dugja az unikumos flaskát,
rajta védőszemüveg-védősisak (kellékes-játékaim), matat fent, talál
egy óriási ládát, tolja maga előtt, közben Bóna zaklatott dallamot
játszik, tolja, feszül, ideges, zene, már mi is izgulunk érte, Guszti lent: ne
csináld, gyere le, ittál, ő csak tolja, fél méteres utat percekig
tesz meg, erősödik a zene, feszültség, izgalom, majd eltűnik a
szemünk előtt, óriási robaj, kiáltás, leesett részegen. Mindez a
háttérben, a sötétítő mögött, alig bírok megszólalni utána, a színész
megrendezte magát. · Néma jelenet, elhatározták, hogy leszoknak a piáról. Fritzi borotválkozni fog (arra gondolok, hogy önmagával kell szembenéznie, alkoholista arc és a megújuló), Guszti néma birkózása a borral - sörrel-pálinkával szór szerint birkózás lesz, felveszi-leteszi, belenyal a sörös kupába (soha ki nem fogyó sörösüveget viszek, vastag hab van rajta viaszból), belenyal, vívódik, tornázik – Bóna zenéje mindkét színész reakcióit visszatükrözi- alámuzsikál, ötleteket ad. · Az alkoholista férfi gyerekkora. Kamasz, az apja is alkoholista, az agresszív fajtából. Kellék, amit viszek: öreges kötött mellény, pamut svájci sapka. Molnár Guszti
· Évtizedekkel később, felnőtt férfi az alkoholista apjával. Guszti felken némi borotvahabot (kellék, ami ott van), kész az ősz bajusz-szakáll. Nem találják egymást. Utolsó jelenet (mesebeli, mi lenne, ha ketten keresnének meg egy pszichológust). Arra kérem őket, egymás nevében beszéljenek. Most a fiú-férfi mondja apa helyett: szar alak vagyok. Apa mondja? Szégyelltelek, apa, mert mindig iszol. Sírva beszélgetés. Pszichológus: meg tudsz bocsájtani apádnak? Fritzi feláll és szó nélkül átöleli Gusztit. Sírás, taps, vége. Katarzis –felsőfokon. Senki el nem hinné, hogy nem próbáltuk el, nem beszéltük meg a jelenet végét, oly mértékig rájuk bízom, hogy ettől szárnyakat kapnak. 2014. május 14. Miskolc. Borban az igazság.
A színész szexualitása Nehezebb eljátszani a színésznek egy homoszexuálist? –kérdezi több néző és riporter is tőlem, amikor a témába vágó műsorra készülünk. A Sziget Magic Mirror sátrában, a Szenvedélyek Napján, és más helyeken időnként foglalkozunk a melegekkel. Én visszakérdezek: vajon egy Moliére -castingnál szempont lenne, hogy fösvény színész játssza el a Fösvényt? Alkoholista színész tud csak alkoholistát játszani? Miért nem kérdezitek soha, hogy nehezebb-e rámozdulni a másneműre, ha a színész történetesen leszbikus vagy homoszexuális? A színi irodalomban és a filmvilágban egymásra gerjedő szerelmes férfiakat és nőket látunk, akik hitelesen szerelmeskednek –akkor is, ha valójában utálják egymást. Mi közünk a többihez? A színész azért színész, hogy bármit eljátsszon és elhitessen velünk. Talán jobb Popriscsin egy valódi őrült, aki teljesen szétesett mentálisan, nem tud orientálódni térben és időben, mert valóságos elmebajjal küzd? Ezek laikus kérdések, hiszen a színészet az egyik legmegerőltetőbb szakma, amelyik totális jelenlétet és koncentrációt kíván. Egy adott szerelmi jelenetben jó színész „hozza” a színpadon a szenvedélyt, és könnyebben, ha valaha átélt bármilyen vágyat. Valószínűleg átsüt rajta, ha ismeri ezt az élményt. Persze ne zárjuk ki azt sem, hogy éppen a szerelem hiánya, a szexuális kielégületlensége vagy a magánya segíti az észvesztő szexus ábrázolásában. De hiába gerjeszti fel a vágyról szóló játékot önmagában, ha üres a szín a másik érzelmi üressége miatt. Ha lebeg a térben valamiféle erotika a partnerek között, akkor eljátszható a hetero- vagy a homoszexuális vonzalom is, persze kell hozzá a jó forgatókönyv, a jó instrukció és nem utolsó sorban a közönség. A Pszichoszínház utóbbi összetevőben nem szenved hiányt. Üdv Nektek! Humor by Fenyő Miskolc, négyszáz fős szabadtéri
színpad. Hegyi Barbara egy gátlásos, neurotikus figurát játszik, aki nagyon
távol áll az igazi egyéniségétől. Utolsó pillanatban megdobom egy
instrukcióval: és a csaj folyton rágja a körmét! Megvan! Fekete humor
a jelenet
szerint apa és lánya nagyapa temetése után. felnőtt lány-Lázár Kati
zokog, szerette az öreget. az apja –Elek Feri- szidja: miért nem tettél ki magadért,
mint a bátyád? Ő hívott egy hegedűst és énekelt, én Adyt szavaltam,
te nem hoztál harmonikást, vagy valami műsort… Kati: nem tudtam, hogy a
temetés folklórműsor lesz…. percekig röhögés, a színészek is.
A NÉZŐK: fenti előadás címe: Nem lát, nem hall, nem beszél. Egy nőről szól, aki nem akarja látni, mit művel a férje, nem hallja, amit mond az apja, őrá meg nem hallgat a fia. Mondom a nézőknek: valaha volt anyja is, de nem mutathatjuk, mert ugye nincs még egy női színészünk itt. és legenda születik, a nézők találgatják a kitalált nőről, hány éves korában halt meg az anyuka, lehet, hogy megszökött ettől az apukától, stb. ötletek a kitalált anyáról. És ez szép, közös költemény.
Technikai zűr A bajai EJF könyvtárában jétsszunk. Nagy előadóterem, százötven diák, be kell hangosítani. Többször összegerjednek a mikroportok, sípolás, sípolás. Andrea: már megint beindult valakinek az autóriasztója! A diák-nézők beszólnak: a telefon miatt gerjed! Gyuri elviszi a telefont látványosan, majd megjegyzi: amúgy játéktelefon volt….
Nagymama
a szex shopban Bácskai Juli Idilli dili a családban Kata: szétszórt, felületes, lelkes, gyerekes, bohócos. Józsi: megfontolt, érett, kissé kényszeres (Jocó antréja: derékszög lépésekkel jön és kerget egy porcicát) 1. Idilli este otthon. Menüett. Csészécskék, puszi, étel, ital, kedvesség, szokások, erotika, szeretik egymást, régen együtt. Néma jelenet. Háttérben menüett. Fogmosás. Kényszerek és rendetlenség, ki hol nyomja a fogkrémet? Este ágyba bújás, reggel újra fogmosás. 2. Postás érkezik, felszólítást hoz. Levél: kikapcsolják a szolgáltatást, nem fizették be. Veszekedés: Kata, mégsem fizetted be a csekkeket? 3. Kata újabb foglalkozást talál, ez a sokadik. Kata találmánya: pénzügyi tanácsadó leszek! Volt már műkörmös, bonszai-termesztő stb.
4. És hol a gyerek? Bújócska, keresés. Nem hoztad el az óvodából??? Neked kellett volna, neked kellett volna. 5 Férfi a pszichológusnál. Sose nő fel a feleségem? 6. Kata 13 évesen – nevelőapával, aki durva, iszákos, anya sehol. Érzelmi bizonytalanság. Apa meghalt, a gyerek ezt súlyos teherként éli át, mintha ő tehetne róla. Nevelőapa ezt ki is mondja: miattad halt meg! Egymást zsarolják: beárullak, hogy cigizel, beárullak, hogy két hete nincs munkahelyed, anya csavarog, Kata állandó bizonytalanságban, ami magyarázza későbbi ragaszkodását Józsihoz. 7. Józsi (nyomozó) a 17 éves Kata apját, Kálmánt keresi–ezután jöttek össze. Be kell vinnie bűncselekmény miatt Kálmánt is, az anyát is, a lány nevelőotthonba kerül. De Józsi megígéri, vigyáz rá! 8. Józsi és Mártika, a szeretője. a vörös démon szorosabbra akarja az eddigi laza, évente 1x2 alkalmi szexet, ami a vidéki továbbképzéseken volt köztük. Akár gyereket is akar tőle. Fenyegetőzik. Józsi inkább szakít vele, szereti a feleségét és megmondja a szeretőnek. Haza érve vallomást tesz. Kata jól reagál rá később, amikor bevallja neki. Kata találmánya: már rég tudom) 9. Postás érkezik, csomagot hoz Józsinak. Könyv: Alekszej Fjodorovics Tyiho: A hallgatás ára. Lélektani hadviselés sorozatban. A könyvben sok készpénz elrejtve. A színészek nem tudják, mi lesz a csomagban. Jocó találmánya: vállalom, amikor apádat bevittük, pár bűnét elsikáltam, hogy hamarabb kijöjjön, miattad tettem. 10. Postás érkezik, csomagot hoz Katának. Műpénisz. Kata zavarba jön, ki se veszi, meg se mutatja. Arról beszél, hogy bármi gond megoldható, ha nem áll föl akkor is… és én ezért mentem be a szex-shopba vásárolni??!!
Tóth Jocó trikója Kapolcs, 2001, MI Színpadunk, a szabadtéri. Másodszor játsszunk itt. A téma: a szeretet. Kész a forgatókönyv, kitalálom, hogy Börcsök/Tóth páros jöjjön, el is vállalják. A nagy színpad miatt itt mindig kitalálok valami látványosabbat. Az empátia bemutatására gondolok. Legyen pszicho és legyen színház: a te igazságod, az én igazságom, átveszem a te véleményedet, megértelek, belebújok a bőrödbe. Innen már könnyen születik a gondolat: van nagyméretű színes fotóm a 2 színészről (plakáthoz csináltattam), irány a kedvenc fénymásolóm! Tegyék rá ezeket egy-egy fehér pólóra. Az előadás végén rajtuk lesz, ki-ki a maga arcképével, az egymásra figyelés aktusa pedig: kicserélik, egymás bőrébe bújnak. Nekem tetszik. Valóság. Tóth Jocó próbál valahol az
ország másik végében, megint végigdolgozza az egész nyarat. Csakhogy nem
engedik el Kapolcsra! Szerencsére itt a drága Galkó, „Apa megint vidéken dolgozik, csak a képét nézhetjük!” –írom a megírt darabba. Nekem is folyton improvizálni kell. SZAKAD a nép, szakad a szék Merlin színház. A díszletépítők már
tudják, ha 10-e van, akkor este 10-kor Pszichoszínház van, akkor kell egy
kisasztal (Juli „rendelője”) székekkel, kisasztal (Bóna hegedűjének),
és a kanapé, az a kárpitozott, ami már több előadást megélt, velünk is,
másokkal is. Keressük az ÉN-határokat, ez a téma. Börcsök-Tóth, Ki a normális? Ebben a dilis, őrült világban többször is elsütöttük ezt a témát, néha direkt felkérésre. Írtam 110 szót, szinonimát arra, hogy abnormális, dilis, gügye, zaza, stb. mindenhol felolvasták a színészek egy adott dramaturgiai pillanatban. Április 1-én a Bolondok Napján éppen a Banán klubban adtuk elő Száll a kakukk! címmel. Klassz közönség volt, sérültek, „bolondok” is jöttek. A felsorolás után csokoládét ajánlottam annak, aki a 110 szóhoz újat tud hozzátenni. Még jó, hogy mindenből sokat viszek, ami kellhet. Csokiból is! Családi banzáj Merlin, 2003 április 10. éppen szombat. Ezért is szervezek nagy bulit, meghívok minden eddigi színészt, van, ki el is jön. Margitai ági, Fodor Tamás, Börcsök Enikő, Galkó Balázs, Frankó Emília, Láng Annamari, Tóth Jocó, Hevér Gábor, Koleszár Bazil Péter. Őrület a színpadon, mindenkinek játszania kell. Két ellenséges család történetét írom meg, a sznob és gazdag Rózsák kontra a szegény és egyszerű Zellerék. Mindenkinek kitalálom a családi kötelékét, ki kibe szerelmes, ki kinek a gyereke, apja, ellensége stb. Margitai Ági – Az utolsó pillanatig várjuk Györgyi
Annát, sehol! (Beteg lett a gyereke, nagyon, üzent a portára, de az
illető nem tartotta sürgősnek átadni. Nusinak azóta sincs
mobil-telefonja, megőrjít!) Hiányzik az ő szerepe, már bent ül a
közönség, Jocó azt mondja, itt ül az első sorban a Für Anikó, Tóth Jocó közben állandóan a színre rendezi saját magát: ha épp nem róla van szó, át-és átsétál egy téglával, őrjöng a többi színész, fetreng a nézősereg. Hevér Gábor
Bábozás Nem akarok a szakértő bábosok babérjaira törni. Főleg nem Fodor Tamáséra, aki csodás gyerekelőadásokat hoz létre a Stúdió K-ban Németh Ilonával. Nem is kérem ebben a minőségében, majd én mutogatok. Mert az ösztönös alkotó minden tárgyban jó barátot lel. Hogyan ábrázoljam új módon a szereplők belső hangját, érzéseit? Mondjam el a hátuk mögött –mint a klasszikus pszichodrámában szoktuk-, megvolt! Találok a játékboltban 2 jópofa bábot: az egyik tyúk, a másik bika. Nincs más dolog, mint beleírni a darabba: te buta tyúk! Te vad bika! Kezemre fel, megszólalnak a szereplők belülről. Még nem alakult ki a színészekkel a technika, mikor beszélnek ők s mikor a belső hangjuk, de a hálás közönség értette a célt. Tengerpart a színházban
Láttunk már ilyet is: esőt, tengert, pocsolyát, alulról vizes- fölülről ázott modern- és klasszikus előadásokat, gépekkel, technikával, sokszor fájt a szívem a színészekért, amúgy anyáskodva: megfázik, felfázik szegény! Nem is szeretem, ha veszélybe kerül a színen, elveszi a figyelmemet a lényegről, ha érte kell aggódnom, ezért is csak az indokolt külsőséget kedvelem. És ha magam írok tengerparti jelenetet? Magam számára is kötelezőnek tartom, hogy soha ne veszélyeztessem, vagy alázzam meg a színészt, erre akkor se kerülhet sor, ha millióink lennének a díszletre –kellékre, de az se mentség, ha nincsenek. A csóróság közelebb hozza a színházat a gyermeki játékstílushoz. Kreatívvá tesz, gazdaggá nem, de ezt már megszoktuk. Szóval a tenger: legyen egy nagyobbacska lavór (speciel ezt is kölcsön kell kérnem), tegyük ki az előtérbe, így már ismerős lesz, mire a jelenetben mennek a tengerre. Lopjunk egy táblát (a cél szentesíti…): „A tóban fürödni és horgászni tilos!” A néző hisz, mert hinni akar. Nekünk nem kell forgószínpad, emelkedő liftek, esőgép, mert mi is hiszünk benne. Születésnap A Pszichoszínház
60. előadására Láng Annamarit Tüzet gyújtunk Sziget, Magic Mirror. Minden évben új témát találok ki ide. Most 2 nőről szól. Nők, alá- és fölérendeltségben, barátságban, némi leszbikus beütés, ajánlat, elutasítás (vagy nem?) Börcsök/Csákányi! Véletlenül kaptam néhány műanyag-babát, olyan kirakati próbabábút. Nosza! Ők lesznek a többi nő, a falu pletykás népe, stb. félreteszem az egyetlen festetlent, a fehéret. Ő lesz a szüzesség példája és ő lesz az öregedésé: a kaucsuk pillanatok alatt ég, alágyújtunk, és máris remeghet mindenki: ilyen gyorsan ég el az életünk. Ezt nem lehetett előre kipróbálni, olyan, mint az élet, egy baba, egy esély, szépen ég vagy miénk a leégés? Képzeld el: ráncosodik, és pillanatok alatt semmivé hamvad. Én láttam. Majdnem így sikerült.
Bácskai Juli: Készülök a 300. –háromszázadik!!! PSZICHOSZÍNHÁZRA. 2015 július éppen úgy
Kapolcson lesz, ahogyan az első, bár akkor nem tudtuk, hogy lesz akár
második is… kellene egy óriási torta! A Művészetek Völgye szimbóluma a
csiga (lásd csigabusz az öt falu között, olyan lassú, Börcsi: ez nem virág, ez sás! Jocó: akkor sásszorszép!
Ha ablakot cserélek odahaza Veszélyes, mert a bolondok mindig egyre gondolnak. Miből lesz itt színház? Ablakot szerelnek, kidobják a régit, be az újat, szépet, de hogy marad ott? A fiú előkap egy nagy flakont, rázza, (erotikus jelenet, amire meg a Móricka gondol mindig), mi van benne? Purhab. Az meg mi? És máris ámulatba ejt: kifújja a habot a flakonból, az elkezd dagadni, burjánzik, növekszik, pár óra múlva már girlandok szépelegnek az ablak kerete körül. Semmi vész, egy fűrészes késsel levágják simára és kész. Én is kész vagyok, kérek is maradék purhabot tőlük. Mert Kapolcson látvány kell! Legyen az előadás minden kelléke a HAB! Purhab, hajhab, borotvahab, tejszínhab, már csak indokolttá kell tenni a jelenetekben mindet! A valóságban nem dolgozik rendesen a purhab, nem tudjuk megmutatni, milyen az, ha körbezárja a kisgyereket a pedofil bácsi és más rémségek, mint a fogyasztói társadalom.
Férfivá válásom története Adott egy férfi, aki keresi önmagát. Találkozik különféle élethelyzetekben különféle fiúkkal, férfiakkal, mind ad valamilyen férfi-mintát. Mindhez társul egy karakter, egy stílus, egy helyszín és szimbólumként egy pár kesztyű!! - találkozás az iskolában a jövő Erőspistájával boksz-kesztyű - ERŐ - találkozás egy koncerten a finom úriemberrel fehér kesztyű- ÉRTELEM - találkozás egy építkezésen a macsóval munkás-kesztyű - TöKÖS - találkozás otthon a rivális férfival gumikesztyű: szkander - PÉNZ - találkozás utcán a régen látott apával bőrkesztyű - SZEX - találkozás egy étteremben a meleg férfival edényfogó kesztyű - ÉRZÉS - találkozás egy klubban őszinte baráttal ping-pong játékkesztyű- ŐSZINTESÉG mi ebben a sztori? A szex! A meleg férfi edényfogó kesztyűjébe bújjon bele ő és a főhős egyszerre, két kéz egy kesztyűben, finom célzás, de kiskorúaknak se tiltott. Ez az ötletem, megvalósítható, csak kicsi a méret.(ez néha igenis gond.) Pláne 2 férfikéz számára. A színész is ember Részletek az eredeti forgatókönyvből:»»»»»». a színész és színésznő felesége. Mind a kettő szerepre készül. Színész egymagában dörmög-brummog, mosómedve-hangot keresgél egy gyerekdarabhoz. Színésznő fésülködik, sminkel, díva szerepe lesz. »»»»»». Darabot próbálnak közösen. Színésznő: gyere
már, ne ülj annyit a számítógép előtt! Össze kell mondani a
szerepet. Gyere és csukd be azt a kurva ajtót, tudod, hogy fáj a nyakam a
huzattól!
Szöveget mondanak: Molnár Üvegcipő. Sipos úr és Irma. »»»»»». a színész és színésznőnek készülő kamasz lánya. Apa: bármi lehetsz, csak színésznő nem! Alá se írom a papírodat! Tönkre akarod tenni magadat? Lány elszánt, csakis ezt akarja. miért cipeltél kiskorom óta forgatásokra, próbákra, csak erről tudsz beszélni, az új feleséged is szakmabeli, én is az leszek! (énekelni, szavalni kezd)
Ihlet? Honnan? Szerzőként a végéből indulok ki: miről fogunk beszélgetni a nézőkkel? Miről is szól majd az előadás? Miről nem szóltunk még? Például arról, hogy ritkán látok egyenrangú párkapcsolatot. Mintha folyton vetélkednének, rivalizálnának, mintha kellene egy főnök, mintha egyszer egyik-, máskor másik uralkodna. Egyszer lent, egyszer fent: mérleghinta! Írtam is erről: libikóka- kapcsolatok címmel. Tehát a feladat: szerezzünk egy hintát! Az Új színház igazi profi műhely, még ki se mondtam, már kész a műszaki vezető műszaki rajza, megépítik. A színésznek innen könnyű dolga van, érthető a képi világ. Az otthonról hozott eszközökön kívül találok egy szekrénykét a falak mögött, remek, állítsuk az állványra, legyen ezen a számítógép és a telefon, mint a karrier csúcsán lévők szimbóluma. (lásd a filmen: Jocó a csúcson). „Vödörszámra hoztam haza a pénzt” – találtam egy vödröt a háttérben. „A nő meg csak szórta a pénzt” – hetekig gyűjtöttem, hogy legyen mit szórnia… Ez az előadás jó példa arra, hogy a jól kitalált forgatókönyv jól játszható. Hinta és szex? Föl, föl, ő egyre följebb, én itt maradok lent, kielégületlenül. Ha kimondom, vagy leírom, szinte közhely. Ha eljátsszák, látványban mutatjuk, nagyot szól. Röhög is a nép, nekem is bejön. Botrány Egy néző felháborodva kiment a
Pszichoszínház előadásáról. Az ajtót becsapja, még hallatszik, ahogy
hangosan beszél valamit a ruhatárban. De mi is történt? Kispesten vagyunk,
egyik kedvenc játszóhelyünkön, ahol mindig iskolásoknak játszunk. A téma: Téli
gumi, avagy szeretünk és védünk. Előadás az óvszer áldásairól.
Bevezetésként pszichológiai tények, számok kerülnek vetítésre. A színészek
több jelenetben mutatják be, -igen hitelesen- a szerelmesek kezdeti lépéseit
a felnőtt élet elején. Hogy mindenki átélhesse a felelős döntést,
sok-sok óvszert viszünk (az előadás végén osztogatjuk, a türelmetlen
felnőtt nézőnk ezen már fel se háborodhatott), és veszek egy olcsó
terhességi tesztet is. Ha a jó ember gonoszat játszik Elek Feri Apa. Minden bajok okozója. Vissza a múltba. Óvodás, lelkesen mutatja a rajzát. Lelkesen mutatja, hogy már bilibe pisil. Lelkesen mutatja, hogy be tudja fűzni a cipőjét. Orvosost játszik. Folyton apának akar megfelelni, aki becsmérli, leszólja, kritizálja pici korában, fiút várt helyette, lelki pofozó. Megalázott, megfélemlített. Elek, a jó ember itt nem érzi a távolságot önmaga és a szerep között (mint pl. a szerelő vagy a multicég főnöke eljátszásakor), elégedetlenkedik, hátráltatja a lányát, de nem remeg a föld a megaláztatástól. A nézők empátiája mégis győz, a beszélgetésben végig az önbizalom megrendüléséről lesz szó. Izgalmas játék. Rögtönzés, igaziból Fodor Tamás és Margitai Ági házaspárt játszanak: tűz és víz. Forgatókönyv: Értékrendben is tűz/víz, vagány, forradalmi, hippi, laza vagy hagyománytisztelő, formaságokat kedvelő. Kamaszkori életfelfogás? Ilyenek voltunk… Viszek egy parókát Tamás fejére, kamasszá változik. Bemondom: egy békeklubban vagyunk, a hetvenes években, Bóna ráhegedül a békedalra: give piece a chance… A közönség ütemesen együtt tapsol, megszületik a hangulat, már ott és akkor vagyunk. Fodor a nézőkhöz szól: Aktivitás, ne hagyd magad, neked milyen problémád van például az iskolában? –szólít meg egy fiatal lányt az első sorban – nos? Milyen problémád van? A lány egy szót sem szól, nem szokott élőben megnyilvánulni. Fodor kapcsol: na ez az! A hallgatás! Erre kényszerítenek! Ez ellen kell harcolni! Ha a színész felkészül 1. A színészeknek az előadás előtt 3-4 nappal átküldöm a kész forgatókönyvet. Soha nem próbálunk, csak előtte végigvesszük a jeleneteket, akkor már kellékekkel, „jelmezekkel”. Scherer Péter azonban elpróbálta a jeleneteket. A rendező ebben az esetben a 2 lánya volt. A 10 éves Fruzsi és a 8 éves Bori elképzelte és megmutatta, hogyan kell két székből szánkót rögtönözni (érdekes módon én magam ugyanerre jutottam). Íme a részlet a forgatókönyvből. Te is átvertél! Pepe 10 éves, Balga 20. szánkóznak. Pepe félős, Balaga apáskodik, vigyáz rá, mögé ül a szánkón. Pepe ellenőrzi, így hajlandó lecsúszni. A 3. menetnél B. nem megy vele, becsapja, átveri. Pepe reszketve ér le. Balga Így akarta férfivá avatni. Fruzsi és Bori eljátszották a szánkó futtatását, a lejtő félelmetességét, a hátul biztonságot adó testvért. A cserbenhagyott gyerek magányos sírása végül az előadása leghitelesebb pillanata lett, Pepe minden későbbi felnőttkori cselekedetére magyarázatott adott. Itt árulom el a honlap olvasóinak, hogy ez a jelenet saját élményből kelt színre, én magam voltam a kisgyerek, aki minden lejtőtől félt és nem lett bátrabb a kiállott próbatétel átélésétől. Amit nem tud a színész Mert bölcs, de nem okos. Vagy okos, de nem tájékozott. Vagy sokat tud, de nem elég művelt. A színész magánemberként játszik, amikor improvizál, a saját életéből merít,(amelynek nagy része a sok megírt és megélt szerep), használni kell a fantáziáját. A Pszichoszínház legfontosabb része az 1 órás megbeszélés. Mint író, csak rövid forgatókönyvet adok, de a fejemben kész a másfél órás teljes előadás. Ilyenkor mesélek, beszélgetünk arról, ki is az a figura, akit játszani fog pár perc múlva. Van olyan színész, aki egész életében csóró volt, szinte nyomorgott, nehéz elképzelnie egy luxusnyaralással kérkedő alakot. És fordítva: van, aki a szegény vagy a magányos hőst mutatja meg több kínlódással, mert olyan távol áll tőle. A színésznek bárkit el kell játszania, de a hagyományos színházban kapaszkodót ad a szöveg, a jelmez és a kellék. Ott a partner lépéseit és mondatait is előre tudja. Nálunk az agyunk élénkítésére minden perc tervezetlen. Egy pár évad után már sejtem, hogy kit mivel lehet terhelni, vagyis mit várhatok-kaphatok tőle. A jó színészek között is van még jobb színész, és olyan is, aki ettől is profibbá válik. A Pszichoszínház nagy sikerét az is segíti, hogy a színészek érzik a bizalmamat és szeretetemet. Innen is sok csók Nektek! A hálás szerep Valahogyan be akarom mutatni a mélyebb érzelmekre képtelen férfit. Addig gondolkodom, amíg egy gyerekkori jelenetet írok. Legyen a fiú 8 éves, leragasztott szemüveg, feltűrt nadrág, egy szakadt póló, vérnyomok, a kezében legyen vízipisztoly. Sírva jön haza, megverték, mert megvédett egy lányt (a későbbi lovagias férfi már ott van). Legyen az anya hideg, engedékeny, közömbös, vennem kell szőke hajat, pasziánszozik, nem törődik a gyerekével. A jól elképzelt, leírt szerepekben a két színész otthon van, szenzációsan játszanak. Pszichológiai demonstráció Amikor éppen olyan feszültség
teremtődik a színpadon, mint a valódi pszichoterápiában. Amikor a
színész átlényegül, érti-érzi a problémát, - ami nem is az övé eredetileg, és
rátalál arra a mondatra, amit a kliens mondana ebben a helyzetben. Képes volt
erre sok színész, például Hevér Gábor, Szanitter Dávid, Kovács Patrícia.
Szabados Misivel játsszunk egy jelenetet, az elhagyott férfi most jön rá,
hogy mégis szereti a nőt, akinek eddig nemigen mutatta ki az érzéseit.
(Botos Évivel a Birtokol-lak, Békénhagy-lak című előadásban.)
„Ő életem nagy szerelme! ” Én pszichológusként: akkor mi a baj? „Még nem
vagyok kész ilyen komoly kapcsolatra.” És a demonstráció: ezt látom: itt ez a
szív, a pohár, (belegyömöszölöm), így képzeled ugye? Kissé félretesszük ezt
az érzést, ezt a nőt, bezárjuk a spájzba és egyszer majd
elővesszük. Jó döbbent csend következik. Játék vagy komoly? Csányi Sanyi odasúgja nekem az
előadás után: „fantasztikus, hogy a nézők milyen komolyan veszik
azt, ami nekünk csak játék!” A hideg, érdekvezérelt hős, akit
játszott, gazdag és sikeres, de az érzelmeit nem tud kimutatni. A
gyerekkorából merített jelenetben az is világossá vált, hogy miért. Egy olyan
rideg, egocentrikus anya mellett nőtt fel, aki érzelmileg csak zsarolni
tud: akarattal elájul, és halottnak tetteti magát, hogy megfélemlítse a
gyereket. Ezt az epizódot Csányi és Kovács Patrícia találják ki. A
nézőknek van tapasztalásuk a valós életükből: ismernek olyan
férfit, aki nem tud, vagy nem mer szeretni. Így hát a figura számukra nagyon
is élő! Valóban komoly beszélgetés és vita alakult ki. De a színész
„csak” játszik. És jól játszik. Poén Tóth Jocó udvarol a színpadon Esztergályos Cecíliának. „magának olyan szép a mosolya!” Cili: „kivegyem?”
Bácskai Júlia Pszichoszínháza / műsorOriginális színházi műfaj. Két profi színész improvizál. A néző is megszólalhat. Csipetnyi „pszichoterápia” a nyílt színen. „Nem a te életedet boncolgatjuk, de beletrafálhatunk. Nem a miénket teregetjük, de nagyon ott leszünk.”Közbehegedül Bóna János
Már az első évben számoltam az előadásokat. Eleinte csak kihirdettük, hogy „Együttélősdi” minden hónap 10-én este 10-kor, és jött a közönség. Később fontosnak találtam, hogy beavassam, akit érdekel, hogy kik játszanak és mi a téma. Volt, amikor témához kerestem színészt, máskor a színész ihlette a témát. Ha előre egyeztettünk, akkor is becsúszott néha egy nem várt másik előadás (az anyaszínházában, ami ugye, szent tehén), betegség nemigen, mert a színész félholtan is játszik. Ilyenkor azonnal másik színészt kell keríteni, olyat, aki már dolgozott velünk, beszélgettünk, tudja, mire számíthat, kedve van hozzá és persze: ideje is. Ilyen titkársági teendők és akadályok miatt is gyarapodott a színészek sora. Idén, 2005 nyarán már visszaszámoltam: jön a 100. előadás! Csalni nem szeretek, a december 10. remek időpont, szombatra esik, még nem lesz nagy hó és jég, még van pénz színházjegyre, nem konkurálunk más jeles eseményekkel. Nyár óta terveztem, hogy erre minden színészt meghívok, aki játszott a Pszichoszínházban, ahogyan a 3. évad végén a Merlinben. Gőzerővel szervezek október elejétől. Meghívások, ötletek, mindenki lelkes és lelkesít. Naivan azt hiszem, jönnek a szponzorok, támogatók, kultúra-szerető mecénások, akik eddig elkerültek. Bombázom a cégeket könyörgő e-mailekkel, a sajtót a frissülő hírekkel. Egy személyben vagyok a szerkesztő-, forgatókönyvíró-, „rendező”-, casting, a kellékes-, a díszletező-, a producer-, a menedzser-, a titkárság és a jelenlétével szakértő műsorvezető pszichológus. Olvashatja valaki panaszkodásnak, de dicsekvésnek is. Egyiknek se szánom, csak tény. A producer- menedzser énem totál bukásra van ítélve, még jó, hogy a többi énem ennek ellenére végzi a dolgát, ha valaha támogatóra vártunk volna, 2 előadás se születik. És 100? 43 színész játszott velünk, 26-an voltunk a színen, 23 színész játszik ezen a napon Bezerédi Zoltán először! Szegény Szemerédy Virág igazoltan marad távol, pár éve meghalt fiatalon, tehetségesen. A többieket sorra hívom: jönnek! Senki nem mond nemet. Aztán mégis: vidéki bemutató, főpróbahét, családi követelés, betegség (nem a sajátja), a nagy nap előtti héten szinte óránként kell átírnom a teljes forgatókönyvet, szerepeket. Eszembe jut számtalan, szebbnél szebb gondolat. Ötletek. -Legyen egy összefüggéstelen jelenetsor, a korábbi előadások jó jeleneteiből, játsszák el ugyanazok, akik eredetiben, úgysem láthatott mindenki mindent. -Legyen a fenti ötlet, de éppen más színészekkel, akik még azokat a konfliktusokat nem játszották. -Emlékezzünk a legelsőre és játsszuk el újra az Érzelmi kötelékeket, variáljuk ezt több színészre. -Hagyjuk őket magukra, nem kell megírt forgatókönyv. -Ne is legyen előadás, csak ünneplés a színen. -Vetítsünk le minél többet a Best of… felvételekből, a színészeket is érdekli a többi, úgysem érnek rá színházba járni. Végül elvetem mindet. Megtisztelem a Pszichoszínházibuli nézőit is egy igazi előadással. Igazi forgatókönyv kell, minden színésznek saját szerep. Lesz 3 magyar család, különböző életstílussal, felfogással. Száz év magány, avagy te sem vagy 100-as! Ha megvan a címe, akkor már könnyen jön nálam a többi. Mindenkinek szerep kell. Egyes szerepek kiesnek, átöröklődnek, újra bekerülnek a háttérben zajló szervezkedések alapján. Félelmek? Most vannak. Lesz-e idő elmesélni, mire gondolok, ha éppen az utolsó pillanatban jönnek egy másik előadásról? Több forgatókönyv készül. 1 technikai-logisztikai. 1 a történetről, 1 a szereposztásról. Pszichoszínház 100. előadás: 3 forgatókönyv készül: 1: történet, 2: szerepek, 3: Technikai-, logisztikai forgatókönyv
Díszlet, kellék: 3 nagyméretű asztal, akár eltérő alakú, 30 szék, eltérő is lehet, szék a 2 zenésznek, orgona, Juli asztala, 1+ 2 szék. Asztalokon abrosz, tárgyak. Földiék Balázsfalváról vászonabrosz, kukorica, -morzsolás és térdepeltetés, fegyelem, hierarchia, egyszerűek, őszinték, de előítéletesek Anya háztartásbeli úgy irányít a nyak, mintha a fej döntene, Börcsök Enikő Apa földmíves, van szíve, de földhözragadt, szó szerint is, szigorú Galkó Balázs. I. Fiú, apa kedvence, szereti a földet, a szabad eget, a nyájat, kissé értelmi sérült, nyalókát szopogat, elvan magában Rába Roland II. Lány lázadó, Botos Éva, pesti szerelme van. Motoros (Győző) III. Fiú, Hannus Zoli, anya kedvence, orvosnak szánják, neki felmentése van, testvéreivel lekezelő Almássy család az Almássy térről viaszosvászon abrosz, cigánykártya, magyar kártya, babonák, sodrófa, azzal nyújtják a tésztát, pékséget vezetnek, olaszos tempó, melegség, féltékenység, kis csalások, hazugságok, mind egyszerre beszél Kereskedő anya, egykor kitagadták a Rózsa-családból Nagy Mari Apa –Balázsfalváról származik, már régen élnek Pesten Hevér Gábor. ---szeretője terhes tőle (Ónodi) I. szülött lány tiszta anyja, utánzata, neki mindent szabad, későn jöhet haza ma is Györgyi Anna nem várt szerelemgyerek mindenki imádja, infantilis, önállótlan, elkényeztetett Koleszár Bazil Péter kisebb lány féltékeny a testvéreire Kecskés Karina Rózsa család a Rózsadombról selyemabrosz, téa, golf, sakk, sznobok, hidegek, álszentek, irigyek, nemesi családfa, fő az illem, üdültetésre adták ki a kastélyt Rózsa Rózsika Csákányi Eszter épp 30 éve Amerikában (mohó a pénzre) élettársa: Elek Feri, eltartatja magát vele közös gyerek, született amerikai, lenézi a „balkánt”: Pelsőczy Réka Idős nagybácsi, a halott örökhagyó, kísérteni szokott Tóth Jocó Rózsa Hajnalka Margitai Ági Tövis Johann: Bezerédi Zoltán I. Szülött fiú – Szabó Győző feketebárány, motorozni akar, csóró falusi lányt szeret (Botos) II. szendvics gyerek, csak lány Für Anikó fiúnak szánták, férfias, leszbikus (nőies szerelme van Pokorny Lia) III. végre fiú, aki a nemesi hagyományokat viszi, törekvő, önmenedzselő Kálloy Molnár Péter Váratlan vendég –lány apa félrelépéséből Ónodi Eszter Mivel a színészek nem egyszerre érkeznek, fontos, hogy a bejáratnál egyiküknek se kelljen igazolnia magát, várjuk őket, és egyből landoljanak a színpadon. Lesznek később érkezők, sőt, van, aki a 2.részre ér oda. Akkor szerepel majd. Az 1. részben bemutatjuk a 3 nagy családot, zene, improvizáció, végig mindenki a színen lesz.
Azt kérdezik, jó-e, hogy túl vagyunk rajta? Hiszen annyi izgalom, szervezés, egyeztetés, előkészítés terhétől szabadulunk. Nem. Nem jó. Benne lenni jobb. Az Új színház csapata bámulatos: a titkárok, szervezők, pénztáros, a díszletezők, hangosítók, világosítók szó szerint percek alatt varázsolnak új színt. Minden kézre áll, készen áll. A színészek brillíroznak, hagyják egymást játszani, nem tolulnak, élvezik, amikor nézők lehetnek. Persze ez nem igazi Pszichoszínház, ez happening. Varga Tamás most önmagát szinkronizálja. Balog Judit Malacka, mint alkoholista anya. Lia mondata: igyál, anya, igyál egy kortyot. Szanitter Dávid és Láng Annamari –soha nem játszottak együtt – okosak, értő módon indítják be az előadást. Györgyi Nusi Dunaújvárosból rohanva érkezik, nagy jelenete: Ónodi bejelenti, hogy Nusi apja a szeretője és tőle terhes, összedől a világ benne, kikapja Ónodi –apa szeretője- kezéből a bizonyító DNS- eredményt és lenyeli!!! Für Anikó nem olvasta az e-mailt, előadás előtt pár perccel tudja meg hová csöppent és ki ő, fiúnak nevelt nő, leszbikus: odateszi energikusan. Hannus Zoli lassúbb tempóhoz van szokva, jól áll neki a kényeskedő orvostanhallgató szerepe. Kálloy Molnár a hangjával is tarol, ő aztán társulatokon kívüli. Egészen eltérő színházi stílusok, egyéniségek, játszás-módok összefonódása. És összeáll, fonódik, hömpölyög, alig hiszik el, hogy nem próbáltuk ezt se, érti és élvezi a közönség. Martigai Ági fergeteges professzionális ájulásokat produkál minden balhéra, ami éri a „családjában”. Bezerédi először ugrik be hozzánk. Ő lesz a rózsadombi családfő, a sznob. Kap egy összecsukható golfütőt, előadás előtt „gyakorol” rajta, szétszedi, összecsukja, szerez egy glaszé-kesztyűt hozzá. Csákányi nagyon kimerült és fáradt, a kedvemért eljön, de kér, hogy ne kelljen játszania. Oké, a fáradtság nem látszik rajta, remek az új hajszíne, néma szerepben is imádja a közönség, a kitartott élettárs: Elek Feri. Pelsőczy Réka, mint amerikai születésű lány, töri a magyart, „living in Los endzselesz, you know, my girlfriend is Kata Dobó”. Nagy Mari olyan erővel gyúrja a tésztát, dobja, húzza, tépi, szakítja, ahogy ember és asszony tésztát még nem gyúrt. (a leíráshoz hű: sértett és a Rózsadombról kitagadott nő). Szabó Győző a motoros pesti vagány szerepe miatt motoros cuccban érkezik, humorával tarol. Botos Éva sajátos kéztechnikával meséli el a falusi lány esetét a motoros fickóval, „én a határban vasvillával raktam a szénát, vagy a szalmát…” ő is röhög, hogy miről is beszél a kezével? Hozzátesz a szerepéhez: adott a falusi lány, aki Pestre vágyik, ő kitalálja, hogy sminktanfolyamra menne. Smink, smink, s mink itt maradunk? – Galkó egészen nagyot alakít, az ő kezében jól áll a kukorica, tudja, hogyan kell morzsolni, egyfolytában keresi az asszonyt (hol kujtorog megint?), Börcsök lenne, de díjátadó bulin van éjszaka. Bazil is lemarad. Hevér Gábor két előadás után jön, alsótrikóban lép színpadra, Almássy téri középosztály apukája. Örül a kellékeknek, pékséget vezetnek, gyúrják a tésztát, kapnak kártyacsomagot is. „két fő dolog van: a kenyér és a kártya. A kenyér, hogy dolgozzunk, a kártya, hogy megéljünk valamiből!” Rába Roland szerepéről ennyit írtam: Földi család fia, kissé értelmi sérült. Utolsó nap látok a boltban nyalókát, ez az! Kész a szerepe! És folyik a nyála, szájába vesz mindent, kukoricát morzsolva és csövestül, cigarettát égve az égő felével (Botos, mint nővér szedi ki a szájából), beleokád a vödörbe, eközben nem bántjuk az igazi sérülteket, szeretni valóan tehetséges. Tóth Jocó egy piros esőköpenyt kap. Mint örökhagyó kísértet spirituálisan egyesíti a szétesett családot. Bóna és Márta Pista először játszanak együtt, össze se beszélnek, össze se néznek, összhangban improvizálnak. Utórezgés. Szerénytelenül színháztörténeti eseménynek nevezem, ahogyan ezek a csodálatos színészek együttműködtek: 23 színész, vagy 8 színházból, ennél is több színjátszó stílust hozva magukkal. A népművelő énem kielégült. A színészek boldogok voltak, mert egymással játszhattak, találkozhattak, a nézők jókedvűen töltötték a napot, bár néha nem értettek minden szót és néha nem értették, hogyan egyesül a szétesett család. Ez a nap arról szólt, hogy 100 évig is élhetünk gyűlöletben, irigységben, senki se 100-as, vagyis senki se tökéletes, én aztán több okból sem.
Varga Gábor fotói: Für Anikó, Pokorny Lia, Szabó Győző, Margitai Ági, Bezerédi Zoltán, Balog Judit. Margitai elájul:
17 színésszel: Botos Éva, Hannus Zoltán, Rába Roland, Galkó Balázs, Kálloy Molnár Péter, Für Anikó, Pokorny Lia, Margitai Ági, Bezerédi Zoltán, Balog Judit, Szabó Győző, Györgyi Anna, Nagy Mari, Kecskés Karina, Hevér Gábor, Szanitter Dávid, Láng Annamária, B. J.
A pszichológusnál Láng Annamari, Szanitter Dávid
Rába Roland, Kálloy Molnár Péter, Für Anikó, Pokorny Lia, Margitai Ági, Bezerédi Zoltán, Galkó Balázs, Botos Éva, Szabó Győző
Fotó: Varga Gábor Kétnapos PSZICHOSZÍNHÁZ –folytatásos szerelmi történet. Egerbe hívnak, két napos sztorit találok ki. A Szépasszony völgyében egy szépasszony történetét. Első nap a férjjel, másnap a szeretővel. Külön is élvezhető a két előadás, de vannak sokan, akik mindkettőre jönnek. Vándor Éva, Fodor Tamás, Lengyel Tamás, közbehegedül Bóna János
Ha. H Ha jól kiválasztom a témát. Ha jól kiválasztom a színészeket. Ha jól megírom a forgatókönyvet. Ha nincs sok technikai zűr. Ha jól elmagyarázom abban az 1 órában a színészeknek, hogy mi a terv. Ha jól instruálom a figura megformálására. Akkor lesz jó az előadás. Végül egyszerűnek látszik a Pszichoszínház receptje. Mégsem csoda, kitaláltam a magam műfaját, a tettestársakkal tálalom. A közönség meg szereti. Csemege, ami neki való, róla is szól. És még valami: struktúrán kívüli vagyok, minden szakmámban az voltam, mert így akartam. Csóró színház, de a többi se gazdag. Engem viszont senki nem nevezett ki, nem válthat le, nem adtam el soha a lelkemet, nem lehet megkenni és megvenni. Járom a saját utamat. A legszabadabb ember vagyok. Itt mondok hálás köszönetet a nézőknek a kitartó érdeklődésért, amivel 18. éve kitüntetik a Pszichoszínház előadásait. BJ
|